Open Vld-Grobos legt op de gemeenteraad een motie voor om met alle fracties aan minister Weyts te vragen om spoed te zetten achter het dossier van de ontsluiting van het industriegebied. Zo kunnen de N-VA-burgemeester en schepenen met een breed gedragen dossier bij hun partijtop aankloppen om resultaten te boeken voor Grobbendonk.
Historisch zwart punt In het kader van het Economisch Netwerk Albertkanaal (ENA) vestigden zich de laatste jaren meerdere bijkomende bedrijven op het terrein gelegen aan de Industrieweg in Grobbendonk. Het (zwaar) verkeer neemt enorm toe, terwijl de ontsluiting van al dat verkeer problematisch dreigt te worden. Langs de ene zijde loopt de Industrieweg dood zolang er geen tweede brug over het Alberkanaal gecreeërd wordt. De Industrieweg eindigt dan weer in een T-kruispunt op de gewestweg N13. In het verleden stond die aansluiting reeds gecatalogeerd als een ‘zwart punt’ met betrekking tot het aantal verkeersongevallen.
Vlaanderen is er mee bezig
Minister Weyts (N-VA) antwoordt op de schriftelijke parlementaire vraag van Martine Taelman dat hij onderzoekt hoe de bestaande aansluiting van de Industrieweg op de N13 verkeersveiliger kan worden. Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft op haar beurt een ontwerp gemaakt voor de aansluiting van de Industrieweg op de autostrade. De volgende stap is een financiële samenwerking met de lokale overheid en de projectontwikkelaars. Het is hier dat de gemeente een belangrijke faciliterende rol kan spelen.
Oplossingen
Vele oplossingen werden reeds gesuggereerd, bestudeerd of aangereikt. De POM (de provinciale ontwikkelingsmaatschappij) stelde in haar studie dat er een Kanaalweg zou komen: een parallelweg die evenwijdig met de E313 zou lopen en enkele industriegebieden uit de buurt zou verbinden, waaronder die van grobbendonk. In de stedenbouwkundige voorschriften is er sprake dat er een nieuwe hoofdontsluitingsweg dient te worden aangelegd die moet aansluiten op het bestaande op- en afrittencomplex Herentals-West op de E313. Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft een eerste voorontwerp klaar voor het op- en afrittencomplex Herentals-West en de herinrichting van de op- en afrit richting Antwerpen. Minister Weyts onderzoekt hoe de bestaande aansluiting van de Industrieweg op de N13 aangepast kan worden om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Fractievoorzitter Martine Taelman: “In al deze gevallen kan de gemeente niet zelf de schop in de grond steken, maar ze kan wel energie steken in het onderhandelen met Vlaanderen om van deze dossiers werk te maken en middelen te reserveren. Precies dat willen we met onze motie bereiken.” De korte pijn Open Vld-Grobos stelt vast dat de laatste onteigeningen voor de aanleg van het fietspad N13 zijn afgewerkt. Dit maakt dat er werkzaamheden op de aansluitingsbaan N13 van de Industrieweg zullen worden uitgevoerd. De T-aansluiting zal hierbij ook aan bod komen. Martine Taelman: “Om financiële middelen efficiënt te gebruiken en de verkeersoverlast die per definitie met werkzaamheden gepaard gaan te beperken, is open Vld-Grobos van mening dat deze dossiers best gelijktijdig worden aangepakt. Met onze motie willen we dit onder de aandacht brengen bij de bevoegde instanties. Nu maar hopen dat de meerderheid mee aan dit zeel wil trekken."